Kategorier
Film Kina Kultur

2 x Shanghai i film

Visserligen förlorade Kina slaget om Shanghai 1937 under den japanska invasionen, men försvaret av lagerlokalen Sihang cangku (四行仓库) i slutet av oktober utgjorde en sorts inspiration för den vidare kinesiska krigsmoralen, inte minst bland civilbefolkningen, även om syftet med att påkalla internationell hjälp slutligen misslyckades.

Lagerlokalen i fråga låg nämligen belägen tvärsemot den internationella koncessionen, på andra sidan Suzhoufloden (苏州河, Suzhou he), varvid händelsen blev en krigsscen i verklig bemärkelse för såväl invånarna i koncessionen som västerländska observatörer. Koncessionerna utgjorde inte kinesisk mark, utan var eftergifter från opiumkriget, varför Japan inte kunde angripa dem utan att förklara krig mot europeiska makter.

Därmed kom just detta skede av slaget om Shanghai att bli förevigat av de därstädes närvarande fotograferna och filmarna, och senare dramatiseringar i film har gjorts både 1938 och 1976. När Guan Hu (管虎) lägger fram sin tolkning 2020 i filmen De åttahundra (八佰, Ba bai) sker det efter långa förberedelser och med minutiös planering, och resultatet kan inte betecknas som annat än mästerligt.

Kuslig realism i stridsscener är numera standard och är väl inte längre en impfaktor i sig, men gör förstås sitt till i hantverket. Utmärkande är istället dels den märkliga handlingen och framförallt den cinematografiska framställningen av 1930-talets Shanghai. Det är och var en särdeles vacker stad, och den skönheten lyckas Guan här återskapa med närmast psykedeliska strider i neon.

Man måste förstå filmen som ett nationalistiskt verk, som en påminnelse om hur hunsat Kina en gång var. Framställningen är den av yra och rädda höns till desertörer och bönder som ändå blir något slags hjältar för de hänförda åskådarna på andra sidan floden.

Det Shanghai som kom i dess ställe skildras i animerad form i Over the moon (飞奔去月球) i regi av Glen Keane. Det är en kinesisk-amerikansk samproduktion av Pearl Studios (Pearl 东方梦工厂), Sony och Netflix, med premiär för bara någon vecka sedan.

Något mästerverk är det här inte fråga om, men däremot en habil produktion med ett sockersött tema. I en vattenstad i Huzhou växer lilla Feifei (菲菲) upp med berättelsen om mångudinnan Chang’e (嫦娥), och familjen producerar även månkakor under den årliga månfesten.

Feifei förlorar emellertid sin mamma i sjukdom, och har svårt att acceptera pappans nya tjej. Hon blir dessutom retad av familjen och släkten för att hon behåller sin barnatro på Chang’e, och bestämmer sig därför för att bevisa att hon finns på riktigt.

Efter omfattande studier och forskning bygger hon småningom en äggformad rymdraket, som med hjälp av maglevräls ska fås att accelerera till erforderlig flykthastighet. Efter många om och men hamnar Feifei slutligen på månen, där hon träffar Chang’e och dras in i nya förvecklingar.