Kategorier
Kultur Politik Ryssland

Statlig bojkott godhetssignalering

Det statliga tågverket har beslutat att sluta försälja chokladprodukter från ett visst bolag, för att detta har verksamhet i Ryssland. Det är ett typiskt exempel på hur företag engagerar sig politiskt istället för att ägna sig åt kärnverksamheten, i SJ:s fall att få tågen att gå i tid, att få bokningssystemet att fungera, och så vidare.

Företag ska helt enkelt inte ägna sig åt sådan politisk verksamhet, utan ska istället lägga all kraft på att utföra den syssla man har åtagit sig samt att maximera ägarnas vinst. Det gynnar inte aktiekapitalet att tågverkets ledning godhetssignalerar, utan indikerar istället att man har tankarna på alldeles fel ställe.

Bojkotter av produkter ska istället ske på individnivå, som en gräsrotsmanifestation när så är påkallat. Om folket vill bojkotta företag som verkar i Ryssland, så är det således helt i sin ordning, men däremot är det inte godtagbart att statliga eller andra företag engagerar sig sålunda och därmed överprövar konsumentens vilja och valfrihet.

Om jag vill köpa rysk vodka är det min ensak, och ingenting som den statliga vinlådan ska lägga sig i, och om jag vill förstöra min hälsa med sockrig choklad, är det inte det statliga tågverkets sak att avgöra.

Däremot är det förstås statens uppgift att begränsa intag av såväl socker som alkohol, men då i regi av vårdinrättningar och annat. Tragiskt nog finns på varje vårdcentral automater i vilka man kan inhandla amerikanskt sockervatten, sockerdopad kakao och andra giftiga produkter. Helt huvudlöst, med andra ord.

För egen del bojkottar jag såväl SJ som choklad, och för den delen även allt som är märkt «organiskt», «kravmärkt» eller «fair trade». Jag försöker i övrigt minimera inköp av allt från USA och övriga anglosfären, exempelvis odrickbara australiska viner, och väljer hellre europeiskt och östasiatiskt. Bilen är japansk, skärmarna koreanska, den mesta elektroniken kinesisk, vinerna italienska, maten europeisk eller nordafrikansk, och så vidare.

På samma sätt bojkottar jag alla företag som engagerar sig politiskt eller uttrycker woke och andra politiskt korrekta sentiment (H&M, Disney med flera), likväl sådana som nyttjar annonser med en tydlig «multikulturell» prägel – då vänder man sig uppenbarligen inte till mig, utan till ett helt annat klientel, med vilket jag saknar all beröring.