Kategorier
Europa Kina Kultur Politik Teknik

Vad kör sossar?

Twitter var ursprungligen en fräsch källa för snabba utspel, men som de flesta andra sociala medier utsattes appen för allt mer långtgående krav från myndigheter, regeringar och enskilda, samtidigt som organisationen i sig befolkades av ett allt mer vänsterlutande klientel. Utöver allt tyngre inre censur förekom även påtryckningar från amerikanska underrättelsetjänster i syfte att kontrollera det politiska narrativet i vänsterliberal riktning, och härav rök självaste president Trumps konto.

Sedermera köpte Elon Musk Twitter för en synnerligen dryg penning, inte i första hand för att bli ännu rikare, utan för att han när en libertariansk hållning och insåg att han hade möjlighet att göra nytta genom att frigöra fågeln från den vänsterliberala buren. Med X återuppstod en smula av den tidigare anarkin och friheten.

Men detta fick det vänsterliberala kotteriet att rynka på näsan, och man sade upp sina konton för att istället gå till… ja, det fanns just inget annat hak av samma kaliber. Så man använder alltjämt X, och försöker istället bussa EU på Musk. På samma sätt kan man inte slita sig från Tiktok.

Ett liknande problem finns numera på bilsidan, då sossepacket på alla sätt försöker ta avstånd från den förhatlige Musk och hans frihetsbudskap. De förknippar således Tesla med Musk personligen, som en politisk symbol för frihet de inte önskar, sådan frihet som låter alla komma till tals istället för att förmenta politiska fiender censureras av etablissemanget.

De avskyr Musk även för hans ickesocialistiska och amerikanska hållning gentemot facket, hans tankar kring vänsterns transagenda och annan woke samt mycket annat. Därför kan de inte ratta en Tesla, för att de då anser sig bli befläckade av ägarens ideologiska inriktning.

Frågan är då vad sossarna och vänsterliberalerna ska köra istället? Det kan inte bli tal om Volvo, eftersom det tydligen är en bil som kan avlyssna konversationer och skicka vidare till kommunistpartiet i Beijing, enligt den förhandenvarande paranojan och det utbredda kinahatet. Av samma skäl kan inte heller andra kinesiska bilar som BYD, Xiaomi, Nio eller Xpeng komma i fråga.

Det får alltså bli någon europeisk bil från kontinenten eller kanske en japansk eller koreansk, men då är frågan hur länge man kan upprätthålla den ordningen. Det är nämligen så att Tesla och kinesiska märken har övertaget, och i längden kommer att dominera stort.

Särskilt kommer europeisk protektionism med strafftullar snabbt ta död på europeisk bilindustri, varför Lindberg på Aftonbladet och andra sossar kanske har tio års respit eller så att köra sina tyska folkvagnar. Därefter har dessa blivit rejält frånåkta, och utgör i bästa fall en modern form av Trabant, medan Volvo har avvecklat sin svenska och europeiska produktion.

För arbetarklassen i stort, om en sådan ännu finns, likväl som för den stora medelklassen, gäller nog ändå det ekonomiska incitamentet, varför man kommer att köpa kinesiska elbilar, som även med straffrabatt är en förmånlig affär. Själva begreppet sosse kommer om tjugo år att förknippas med att köra en kinesisk elbil och använda en kinesisk lur, medan Tesla då är en historisk restpost och europeisk bilindustri mer eller mindre är avvecklad.

Det märkliga här är att det vänsterliberala hatet mot Musk kommer att påskynda denna utveckling, trots det än större vänsterliberala hatet mot Kina. Man gräver sin egen vänsterliberala grop i all irrationalitet, en företeelse som går igen i frågan om kriget i Ukraïna och en rad andra frågor. Man måste ta sig för pannan.